lördag 7 maj 2011

"Man ska inte sitta stilla för länge!"

Idag så åkte jag och mina kära homies till Rättvik, där vi gick på sveriges tredje största marknad!
På bussen dit så satt jag brevid martin, och nånstans i Insjön så vänder tanten på sätet framför sig om och frågar mig
- Såg du björken där?
- Eh, jag tror inte det. svarar jag lite förvånat.
- Den stora? Jätte hög!
- Nej, jag såg den inte.
- Hur gammal tror du den var?!
Lite läskigt sådär, ja. Jag svarade att jag inte hade någon aning. Men hon pratade på!
- Jag blir så trött på ungdomar, dom har ju inte varit någon stans! Aldrig varit och utforskat världen. Slår vad om att du inte har varit utanför sverige.
Jag berättade vilka länder jag hade varit i, vilket som inte är så få men hon lät sig inte knäckas.
- Ja, precis som mig! Jag har varit på turné i hela världen och jag var älskad av alla! De jublade och sa att jag var hur bra som hellst! Jo du förstår, jag var en balettdansös. Och jag var bra! Jo det var jag minsann... Hela världen älskade mig....
Till en början var hon en ganska gulligt och söt tant. Men sen när hon inte slutade prata trots att man inte orkade lyssna för man var trött, så blev det lite irriterande. Sen började hon prata med Julia.
- Hur många språk talar du?
- Tre, svarade lilla Jullebulle.
- BARA? ( sen sa hon en massa saker som man inte förstod, men Jullebulle nickade lite gulligt och höll med)
- Åh, jag blir så trött när ingen förstår vad jag säger! Men du då, hon vände sig mot Daniel, du är sexton år va? Jo jag ser på folk hur gamla dom är. Jag ser även på folk hur mycket IQ dom har! Om det är 120, 20, 280, ja, jag ser det!
Tanten övergick till att bli mer läskig. Sen vände hon sig mot mig och Martin igen.
- Vet ni vem Einstein är?
Innan vi han svara fortsatte hon med sin predikan.
- Vet ni vad han gjorde? Nähä. Vet ni vad relativitetsteorin är? Inte det? Att ungar aldrig lär sig något i skolan nu för tiden.

Hon fortsatte prata på, och man vande sig. Hon berätta om vart hon hade haft sex med sin man, och vart hon lagade mat. Men när hon till slut reste sig upp och började dansa en dans som innebar ett konstnant juckande mot sätet så blev det för mycket.
Som tur var så skulle vi kliva av på några få hållplatser senare.

1 kommentar:

words

words