måndag 9 januari 2012

101 dalmantiner! (minus 89)

101 dalmantiner minus 89 dalmantiner blir 12 dalmantiner, vilket som är det exakta antalet på hur många dalmantiner som nu finns i gräv!

i fredags så var det dags för vår alice att föda valparna runt nio på morgonen. då fick hon två väldigt söta valpar, men efter det tog det lite tid. för att vara exakt tog det fem timmar innan far min och kicki beslöt att åka in till djursjukhuset för att få hjälp med de sista valparna. vid det här laget trodde vi alla att det var runt åtta valpar sammanlagt, men det fick vi tji för.
först röntgade veterinärerna alice, då de såg att valpen som var på tur att födas hade dött (av bruten nacke) och att de blev tvungna att göra kejsarsnitt. Då fick min far och Kicki glatt vänta utanför operationssalen. Under operationen så blev livmodern borttagen eftersom det hade blivit komplikationer, men det fanns ändå inga planer på fler valpar efter den här kullen så det var ingen större förlust.

efter operationen så kommer veterinären utrullandes med åtta valpar i en kuvös! plus de två som pappa och kicki hade i knät och den döfödda så blev det elva valpar sammanlagt! vår lilla alice är en riktig kämpe!

nu efter förlossningen så har allt gått bra, och alla valparna är jättesöta. en av valparna fick fostervatten på sig, så den är helt grön! och så finns det endast väger 250 g (för tillfället). Den lilla måste vi mata med vätskeersättning, och tydligen så har den lilla inte fattat hela det här med sugningen, så vi får i princip hälla maten i hans mun.
alla valpar är helvita, prickarna kommer så småningom. det finns vissa som har lite svarta fläckar på huvudet, men det klassas ungefär som födelsemärken. om det skulle varit en kennel så skulle dessa valpar avlivas, men vi tänker inte avliva friska valpar, de är perfekta precis som de är! :)

här kommer lite bilder som jag snodde från kickis, pappas och min facebook.
alice som dräktig. vilken mage!

alla tio valpar. där är den gröna! (fast den ser gul ut)

de två första valparna

det kallar jag fullständig lycka

lillen somnade i mina händer!

valparna diar! 

1 kommentar:

  1. Heej Linnea!!! vet inte om du mins mig riktigt... men vi har vart barndomsvänner vettjaa ;) du och jag i Björketorp... det var gooa tider ;)
    hoppas vi kan ha bättre kontakt iaf :D saknar dig sjukt mycket!!!
    ha det gött nu och hälsa familjen!!!
    // Malaika Lizarazu <3

    SvaraRadera

words

words